Ateist diyor ki:
Sual: “Kur’an çelişkilerle doludur, Allah kelamı
olsa, bir yerde ben, bir yerde biz, bir yerde o diye söylemez. Mesela Fatiha’da
alemlerin rabbi diye üçüncü şahıs olarak söylüyor.”
CEVAP
Bu
ateistin ifadeleri, din düşmanlığının yanında, kendi cahilliğini
sergilemektedir. Fatiha bir duadır. Müminlerin nasıl dua etmesi gerektiği
bildirilmektedir. Meali şöyledir:
Âlemlerin rabbi, ceza gününün tek
sahibi, rahman ve rahim olan Allah’a hamd olsun. Ey rabbimiz, sana kulluk eder
ve yalnız senden yardım dileriz. Bizi nimet verdiğin kimselerin doğru yoluna
ilet, gazaba uğrayanlarla sapıtanların yolundan uzak tut.
Kur’anda
ben, biz, o gibi ifadelerin kullanılışı hakkında İsmail Hakkı Bursevi hazretleri
buyuruyor ki:
Sultanların dört türlü konuşma tarzı vardır:
1- Ben
yaptım der.
2- Biz yaptık der.
3- Kendinden bahsetmeden
(Şunlar emredildi) der.
4- Yalnız unvanı ile (Sultanınız size şunu
emretti, şunlar size yasak kılındı) der. Üçüncü şahıs olarak, o diye de
bildirir.
Allahü teâlânın, bazen ben, bazen biz demesi, halkın aşina
olduğu sultanlara mahsus bir hitap tarzıdır. O, sultanlar sultanıdır. Yukarıdaki
gibi dört tarzla da hitap etmiştir. Kur’an-ı kerimden üçer örnek
verelim:
1- Ben dediğine örnekler:
Yalnız benden korkun.
(Bekara 40)
Ben tevbe edenin tevbesini kabul ederim. (Bekara
160)
Kullarım beni sorarlarsa, bilsinler ki ben, onlara yakınım.
Benden isteyenin, bana dua edenin duasını kabul ederim. (Bekara
186)
2- Biz dediğine örnekler:
Biz şükredenlerin mükafatını
vereceğiz. (Al-i İmran 145)
Biz kâfirler için perişan edici bir
azap hazırladık. (Nisa 37)
Biz Cehennemi kâfirler için bir zindan
yaptık. (İsra 8)
3- Kendinden bahsetmeden verdiği emirlere
örnekler:
Oruç size farz kılındı. (Bekara 183)
Evli
kadınlarla evlenmeniz de haram kılındı. (Nisa 24)
Namaz, müminlere
belirli vakitlerde farz kılınmıştır. (Nisa 103)
4- Üçüncü
şahıs olarak bildirdiğine örnekler:
Allah ki sizi yarattı. (Rum
40)
O Rab ki, yeri sizin için bir zemin, göğü de bir tavan yaptı.
(Bekara 22)
O, yerde ne varsa hepsini sizin için yarattı. (Bekara
29)
Allahü teâlânın Ben demesi yüce zatına göre, Biz
demesi, isim ve sıfatlarına göredir. İsim ve sıfatlarının çokluğu zatının
birliğine zıt değildir. Çünkü isim ve sıfatların hepsi, zata aittir.
(Ruh-ul-beyan c.1, s.37)