Sual: Saçlarını açıp mahremsiz Amerika’daki kiliseye giden bir kadın, (Biz cihad için, dine hizmet için saçlarımızı açıyoruz. Uzak da olsa mahremsiz yola çıkmamız ve saçlarımızı açmamız günah olmaz) diyor. Günah olmaz demekle küfre girmiş olmuyor mu?
CEVAP
Harama helal demek, elbette küfür olur. Savaşmak, cihad etmek erkeğin görevidir. Kadına farz değildir. Kadının cihadı, evinde oturup kocasıyla iyi geçinmektir. Bir hadis-i şerif meali şöyle:
(Kadının cihadı, kocasıyla iyi geçinmektir.) [Taberani]
Kadının zaruretsiz başını açması büyük günahtır. Sadece genç kadınlara değil, yaşlı kadınlara, ninelere de saçlarını açması, kollarını, gerdanını yabancılara göstermesi günahtır. Bir âyet-i kerime meali şöyledir:
(Evlenme arzusu kalmayan [hayızdan, nifastan kesilmiş, çocuk olma durumu kalmayan] ihtiyar kadınların ziynetlerini göstermemek şartıyla, dışa giydikleri [manto gibi] elbiselerini çıkarmalarında bir vebal yoktur; ama sakınmaları [mantolarını giymeleri] daha iyi olur.) [Nur 60]
Müminlerin anneleri için bile, (Siz diğer kadınlar gibi değilsiniz, [yabancılarla] yumuşak konuşmayın, kalbinde fesat bulunanlar, kötü ümide kapılır. Evlerinizde oturun, eski cahiliye kadınları gibi açılıp saçılmayın) buyuruluyor. (Ahzab 32-33)
İkincisi, dinimizde bir ölçü vardır. Farzla haram çakışırsa, haram işlememek için farz, duruma göre tehir veya terk edilir; çünkü haramdan kaçmak, farzı yapmaktan önce gelir. Bir hadis-i şerifte, (Çok az bir günahtan kaçınmak, bütün cin ve insanların [nâfile] ibadetleri toplamından daha iyidir) buyuruluyor. Her günah, Allahü teâlâya isyan olduğundan, büyüktür; fakat bazısı, bazısına göre küçük görünür. Bir küçük günahı yapmamak bütün cihanın nafile ibadetlerinden daha sevabdır, çünkü nafile ibadet yapmak farz değildir. Günahlardan kaçınmaksa farzdır. (Rıyad-un-nasıhin)
Haramdan kaçmanın sevabı, farzları yapmanın sevabından daha fazladır. Haram işleyerek farz yapılmaz. (İslam Ahlakı)
Birkaç örnek verelim:
1- Avret yerini açmadan necaseti temizlemek mümkün olmazsa, namazı, öyle kılar. Çünkü temizlemek emirdir. Açmak yasaktır. Günahtan kurtulmak önce gelir. (İbni Abidin istinca bahsi)
2- Zengin olan bir kadının, hacca gitmesi farzdır. Hacca yalnız gitmesiyse haramdır. Mahremi bulunmadığı müddetçe, haram işleyerek, yalnız başına hacca gidemez. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Kadın, yanında bir mahremi olmadan hacca gidemez!) [Bezzar]
Bunun gibi farz olan tavafı yapabilmek için erkeklere dokunarak, haram işleyerek tavaf yapamaz. Kalabalık olmadığı zamanlarda tavaf eder. (Seadet-i Ebediyye)
Farz olan hacca gidemeyen, nasıl olur da cihad ediyorum diye Amerika’ya mahremsiz gidebilir? Hele saçlarını açması ise daha büyük günahtır. Amerika’ya gitmek farz olsa bile, haram işleyerek gidilmez.
3- Bir gayrimüslimin Müslüman olmasına sebep olmak çok büyük sevabdır. Kâfir bir kız, “Benimle dans edersen müslüman olurum” dese, müslümanın, iyi niyetle onunla dans etmesi veya başka günah işlemesi caiz olmaz. Kız gerçekten Müslüman olsa bile, kızla günah işlemesi caiz olmaz.
(Ameller niyete göredir) hadis-i şerifi, taat ve mubahlara niyete göre sevap verileceğini bildirmektedir. Günahlar, ne kadar iyi niyetle işlense de, günah olmaktan çıkmaz. (Seadet-i Ebediyye)
Günah işleyerek
Sual: Seadet-i Ebediyye’de, (Kızlardan ebe, jinekolog yetiştirmeli. Kadınları, kadın doktora göstermeli) deniyor. Kadınların erkeklere muayene olup, günah işlemelerine engel olmak için, her ne kadar çeşitli günahlar işleyerek eğitimini sürdürecek olsa da, kızımın doktor olmasında bir sakınca var mıdır?
CEVAP
Doktor olmak kıymetlidir, ne sakıncası olur ki? Kadın erkek ayrımı yapmadan herkesin okuyup bilgi sahibi olması büyük fazilettir. Fakat erkeğin de, kadının da, okurken, hattâ ibadet ederken, günah işlemesi caiz olmaz. Mesela zengin bir kadının, farz olan hacca mahremsiz gitmesi caiz olmaz, haram olur. Kadın, tesettüre riayet edemezse veya daha başka günah işlemek zorunda kalırsa, böyle günah işleyerek çalışması, hattâ ilim öğrenmesi çok yanlış olur. Başka kadınları günahtan kurtarmak niyetiyle kendisinin günah işlemesi asla caiz olmaz. (Kızlardan ebe, jinekolog yetiştirmeli) demek, günah işlemelerine sebep olmadan bu işleri yapmalı demektir.