Sual: Ümmü Seleme validemiz, (Tesettür âyeti indiği zaman, Ensâr kadınları başlarındaki siyah örtüden dolayı başlarına karga konmuş gibi görünüyorlardı) buyuruyor. Buradan kadınların siyah giymesinin farz olduğu anlamı çıkarılamaz mı?
CEVAP
Kesinlikle öyle bir mâna çıkarılamaz. Burada sadece başörtülerinin siyah olduğu bildiriliyor. Başlarındaki örtüler beyaz veya yeşil olsaydı, beyaz veya yeşil giymek farz olmazdı. Nitekim Peygamber efendimiz, farklı renklerde elbise giymiştir. Giydiği elbiseleri giymek farz olmaz.
Dıhye-i Kelbî “radıyallahü anh” anlatır: Resulullah'a “sallallahü aleyhi ve sellem” beyaz kumaş gelmişti. Bana bir miktarını verip; (Bunu ikiye böl, bir parçayı kendine gömlek yap, diğerini hanımına ver, kendine örtü yapsın!) buyurdu. (Ebu Davud)
Bu hadis-i şerife göre kadınların ve erkeklerin beyaz giymesine farz denmez. Çünkü (Dürer-ül-mültekıte) kitabında şöyle deniyor:
Kadınlara vücut hatları, kaba avret yerlerinin şekli ve rengi belli olmayacak herhangi bir elbiseyle örtünmek farzdır. Dinimiz, kapanmayı emretti, ama belli bir örtü şekli, belli bir renk bildirmedi.
Kadınların da, erkeklerin de her renk elbise giymeleri caizse de, erkeklerin kırmızı, sarı elbise giymeleri tenzihen mekruhtur. Yeşil giyinmek sünnettir. Beyaz ve siyah giyinmek müstehabdır. Resulullah'ın entarisi, gömleği beyaz pamuk bezdendi. Mekke’yi fethettiği gün, mübarek başlığı ve paltosu siyahtı. (İbni Âbidin)
Sual: Erkeklerin kırmızı ve sarı renkli elbise giymelerinin bir mahzuru var mıdır?
Cevap: Erkeklerin de her renk elbise giymeleri caiz ise de, kırmızı, sarı renkli elbise giymelerinin tenzihen mekruh olduğu bildirilmiştir. Başa giyilen başlık ve takkenin ise, kırmızı ve sarı renklerde olmasının, mekruh olmadığı söz birliği ile bildirilmiştir. Resulullah efendimizin ayakkabısının siyah olduğu, Şir'at-ül-islâm şerhinde yazılıdır.