Sual: Selefî olduğunu söyleyen biri, (Ölülere Kur’an okunmadığı gibi
sevab da gönderilmez, çünkü ölü toprak olmuştur) diyor. Yaşayanlar, ölüler
için dua etse, Kur’an okusa, hayır hasenat yapsa, ölüye faydası olmaz
mı?
CEVAP
Öyle diyen, dört mezhepten birinde değildir. O sözün hiç
kıymeti yoktur. Muteber din kitaplarının hepsinde, (Ölü için yapılan hayır
hasenatın, okunan Kur’anın, salevatların, tesbihlerin sevabları, edilen dualar
ölüye ulaşır) deniyor. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Ölü, mezarda,
denize düşmüş, boğulurken imdat diye bağıran kimseye benzer. Boğulmak üzere
olan, kendisini kurtaracak birini beklediği gibi, ölü de, ana baba, kardeş ve
arkadaşından gelecek bir duayı gözler. Ona bir dua gelince, dünya ve
dünyadakilerin hepsine kavuşmaktan daha çok sevinir. Allahü teâlâ, yaşayanların
duaları sebebiyle, ölülere dağlar gibi çok rahmet verir. Dirilerin, ölülere
hediyesi, onlar için dua ve istigfar etmektir.) [Deylemî]
Ölüye,
Kur'an-ı kerim, salevatlar, tesbihler okunup sevabı gönderilir, dua edilir,
kurban kesilir, onun adına nâfile hac yapılır, sadaka verilir, çeşme, cami gibi
yapılan hayırların sevabları gönderilir. Hazret-i Enes, (Ya Resulallah,
ölülerimiz için yaptığımız dua, verdiğimiz sadaka, ettiğimiz hac gibi şeyler,
onlara ulaşıyor mu?) diye sorunca, (Evet, ölülere ulaşır. Birinize tabakla
bir hediye gelince nasıl sevinirse, öyle sevinirler) buyurmuştur.
(Redd-ül-muhtar)
(Ölü toprak olmuştur) sözü de mânasızdır. Sevab
bedene mi gider? Sevablar ruha gider. Ruhlar ise ölmez. Kabirde toprak olmuş
ölü, kendine verilen selamı alır. Çünkü ölen bedendir, ruh değildir. Bir hadis-i
şerif şöyledir:
(Ölü, kendisini ziyaret edeni tanır ve selamını alır.)
[İbni Ebi-d-dünya]
Ölüye Kur’an okununca sevabları çoğalır. Ölü çok
günahkâr olup azabı şiddetli ise, Kur’an okununca azabı hafifler. Bir hadis-i
şerif şöyledir:
(Ölüye Yasin okunursa, azabı hafifler.)
[Deylemî]
Mümin ölülere gönderilen dua, hayır hasenat ve her çeşit sevab
onlara ulaşır.