Sual: (Kibir her iyiliğe engeldir, her kötülüğün anahtarıdır) deniyor. Anahtar hep iyiliğin sembolüdür. (Teröristler kaçmayı başardılar) denmesi nasıl yanlışsa, kötü şeye anahtar denmesi de bunun gibi çok gariptir. Başarmak, iyi şeyler için kullanılır. Terörist için başardı denir mi hiç? Anahtar yerine, (Kibir, her kötülüğün sebebidir) dense daha uygun olmaz mı?
CEVAP
O söz, büyük zatlardan birine aittir. Anahtar, sadece iyilik sembolü değildir. Barın, pavyonun, kumarhanenin anahtarı olmaz mı? Caminin de anahtarı olur, randevuevinin de anahtarı olur. Anahtar iyiyi de, kötüyü de açar. Hadis-i şeriflerde buyuruluyor ki:
(Bazısı hayrın anahtarı, şerrin kilididir. Bazısı da, şerrin anahtarı, hayrın kilididir. Allah’ın, hayrın anahtarını verdiği kimselere müjdeler olsun, şerrin anahtarını verdiği kimselere de yazıklar olsun.) [Ebu Davud]
(Her iyilik bir hazinedir. Her hazinenin anahtarı vardır. İyiliği açan, kötülüğü de kilitleyen bir anahtar olana müjdeler olsun! Kötülüğü açan, iyiliği de kilitleyen bir anahtar olana da, yazıklar olsun!) [İbni Mace]
(Hayrın anahtarı [hayır yapan, hayra sebep olan] ve şerrin kilidi [kötülüğe mani] olana müjdeler olsun. Şerrin anahtarı ve hayrın kilidi olana da yazıklar olsun!) [Taberânî]
(Bütün kötülükler bir yere toplanmıştır. Bu yerin kilidi zina, anahtarı içkidir. Bütün iyilikler de bir yerde toplanmıştır. Bu yerin kilidi namaz, anahtarı abdesttir.) [İslam Ahlakı]
(İçki, her kötülüğün anahtarıdır.) [İbni Mace]
(Ne mutlu, hayrın anahtarı elinde olana. Şerrin anahtarı elinde olana da yazıklar olsun!) [Hakîm]
(Dua ibadetin anahtarı, abdest namazın, namaz da Cennetin anahtarıdır.) [Deylemî]
(Kılıç, Cennetin anahtarıdır.) [İ. Asakir] (Cihad eden Cennete gider demektir.)
(Öyle kimseler vardır ki, Allah’ı hatırlamanın anahtarıdır. Onlar görülünce Allah hatırlanır.) [Taberani]
Bu hadis-i şerifler gösteriyor ki, iyiliğin de, kötülüğün de bir anahtarı olur.
Başarmak, bir işi istenilen biçimde bitirmek demektir. Polisin yakalamasına başarmak dendiği gibi, teröristin yakayı kurtarması da, terörist açısından başarmak olur. (Hırsız kaçmayı başardı), (Kan davasında öç almayı başardı), (Haksız iken haklı çıkmayı başardı), (Zengin olmayı başardı) veya (Kumarda rakibini yenmeyi başardı) denebilir. Ama asıl başarı, âhirette işe yarayandır. Âhirette işe yaramayan kazancın, başarının faydası geçicidir. Son, önemlidir. Hüküm, neticeye göre verilir.